Uw hond vaccineren

Vaccinatie kater

Om uw kat te beschermen tegen besmettelijke ziektes, raden wij u aan om uw kat te laten inenten. Bij Dierenkliniek Breda wordt elk jaar een algemene gezondheidscontrole bij uw kat gedaan en dan kijken we welke vaccinaties uw kat nodig heeft. We vaccineren dus op maat.

Een kat die een prik met medicijnen krijgt

• De basisvaccinatie van een kat bestaat uit 2 vaccinaties, namelijk op 9 en 12 weken leeftijd tegen kattenziekte en niesziekte.

• Als uw kat 1 jaar oud wordt, moet hij of zij weer gevaccineerd worden.

• Daarna volgt elk jaar een vaccinatie op maat.

Welke vaccinaties krijgt uw kat?

Niesziekte

Vaccinatie elk jaar na de basisvaccinaties.

Niesziekte is een verzamelnaam voor een aantal virusinfecties van de bovenste luchtwegen bij de kat. We kunnen vaccineren tegen het feliene calicivirus en het feliene herpesvirus. Beide virussen veroorzaken niezen, neus – en ooguitvloei, koorts, lusteloosheid en minder tot geen eetlust. Het calicivirus kan ook blaasjes en zweertjes in de mond en tussen de teentjes veroorzaken. Jonge katten kunnen hier zelfs aan overlijden. Niesziekte zit in het vaccin dat op 9 en 12 weken wordt gegeven en in de grote cocktail die op 1 jaar wordt toegediend. Daarna wordt het vaccin tegen de niesziekte jaarlijks herhaald.

Panleucopenie virus of kattenziekte

Vaccinatie om de drie jaar na de basisvaccinaties.

Dit is een besmettelijk virus en is vergelijkbaar met het Canine Parvovirus bij honden. Kittens kunnen in de baarmoeder al besmet worden. Kittens jonger dan zes maanden zijn het meest vatbaar voor de ziekte, maar ook volwassen katten kunnen de ziekte krijgen. Kattenziekte heeft meestal een fataal verloop. De katten zijn lusteloos, eten niet, hebben koorts en bloederige (tot zwarte) diarree. Tegen kattenziekte wordt gevaccineerd op 9 en 12 weken leeftijd en op de leeftijd van 1 jaar. Daarna wordt de vaccinatie tegen kattenziekte elke drie jaar herhaald.

Hondsdolheid of Rabiës

Vaccinatie om de 3 jaar, bij reizen naar het buitenland.

Hondsdolheid is een ziekte met dodelijke afloop voor alle dieren en mensen die ermee besmet worden. Door strikte vaccinatie komt de ziekte in Nederland niet meer voor. Als uw kat mee naar het buitenland gaat MOET u uw kat 3 weken voor vertrek laten vaccineren tegen Rabiës. Ook katten die vanuit het buitenland in Nederland komen moeten gevaccineerd zijn tegen Rabiës. Import of export van kittens is pas toegestaan vanaf een leeftijd van 15 weken. De kittens mogen namelijk pas op een leeftijd van 3 maanden worden gevaccineerd tegen Rabiës. Na drie weken geeft het vaccin effectieve bescherming en mogen de dieren over de grens vervoerd worden.

Van de Reijtstraat 21
4814 NE Breda
Route
Ma t/m vr: 8:00 - 19:00 uur
Zaterdag: 8:00 - 12:00 uur

Ons team

Dierenkliniek Breda heeft een enthousiast team van dierenartsen en paraveterinairen voor u klaar staan. Zij zijn zeer toegewijd en ervaren op hun vakgebied. Bij Dierenkliniek in Breda staat de aandacht voor uw dier centraal.

Dierenkliniek Breda team

Wat vinden baasjes van onze kliniek?

Gemiddelde waardering: 4,7