Uw hond vaccineren

Vaccinatie hond

Wanneer vaccineren wij een pup op onze kliniek?

Om uw hond te beschermen tegen besmettelijke ziektes, raden wij aan om hem/haar te laten vaccineren. Bij Dierenkliniek Breda wordt elk jaar een algemene gezondheidscontrole bij uw hond gedaan en dan kijken we welke vaccinaties uw hond nodig heeft. We vaccineren dus op maat.

• De basisvaccinatie van een pup bestaat uit 3 entingen, namelijk op 6, 9 en 12 weken leeftijd.

• Als uw hond 1 jaar oud wordt, moet hij/zij weer gevaccineerd worden.

• Daarna volgt elk jaar een vaccinatie op maat.

Een hond die een prik medicijnen krijgt

Wanneer NIET vaccineren?

Zieke honden of honden die geopereerd worden, vaccineren we niet. Dit komt omdat het immuunsysteem hierdoor is beïnvloed en zich op dat moment onvoldoende kan bezighouden met het opbouwen van antistoffen. Wanneer uw hond weer gezond is of de operatie van uw hond minstens tien dagen geleden is, komt u met uw hond op controle. Als dan alles in orde is, kan uw hond gevaccineerd worden.

Welke vaccinaties krijgt uw hond?

Hondenziekte of Canine Distempervirus:

Vaccinatie om de 3 jaar na de basisvaccinaties.

Dit virus veroorzaakt koorts, oogontstekingen, braken, diarree, hoesten, snotneuzen en zenuwsymptomen. De ziekte komt het meest voor bij jonge pups. De honden worden erg ziek en overlijden ook vaak aan de aandoening. Hondenziekte zit in het vaccin dat op 6 en 12 weken wordt toegediend en in de grote cocktail die op 1 jaar wordt toegediend. Daarna wordt de grote cocktail elke drie jaar herhaald.

Canine Parvovirus:

Vaccinatie om de 3 jaar na de basisvaccinaties.

Dit is een virus dat ernstige maagdarmklachten met braken en vaak bloederige diarree veroorzaakt. Het is een heel besmettelijke ziekte en honden worden vaak in korte tijd ernstig ziek. Ook overlijden ze dikwijls aan deze aandoening. Het Parvovirus zit in het vaccin dat op 6, 9 en 12 weken wordt gegeven en in de grote cocktail die op 1 jaar wordt toegediend. Daarna wordt de grote cocktail elke drie jaar herhaald.

Hepatitis Contagiosa canis:

Vaccinatie om de 3 jaar na de basisvaccinaties.

Dit is een besmettelijke leverziekte. Er kunnen uiteenlopende klachten optreden, zoals lusteloosheid, braken en diarree, koorts, weinig tot niet eten, gele slijmvliezen. Honden kunnen hieraan overlijden. De vaccinatie wordt gegeven op 12 weken leeftijd en bij de grote cocktail die elke 3 jaar wordt herhaald.

Ziekte van Weil of Leptospirose:

Vaccinatie elk jaar na de basisvaccinaties.

Deze ziekte wordt veroorzaakt door een bacterie. Er zijn verschillende subtypes van de Leptospirose bacterie, waarvan er 4 in het vaccin zitten. De bacterie veroorzaakt erge schade aan lever en nieren, maar ook de bloedvaten kunnen beschadigd worden. In ernstige gevallen houden honden er permanente schade aan over of zij sterven aan deze aandoening. De ziekte wordt verspreid via urine van geïnfecteerde honden en kleine knaagdieren zoals ratten. Deze urine komt in sloten, kanalen, grachten etc. De ziekte is ook besmettelijk voor mensen! Tegen leptospirose wordt gevaccineerd op 9 en 12 weken en daarna is het heel belangrijk om elk levensjaar de vaccinatie te herhalen.

Para-influenza

Optionele vaccinatie.

Para-influenza geeft klachten vergelijkbaar met het Influenza virus van de mens. Ze kunnen wat grieperig of koortsig zijn, maar vaak blijft het bij een verkoudheid. Meestal hebben besmette honden hoestklachten. Para-influenza veroorzaakt mede de besmettelijke hondenhoest (of kennelhoest). Het wordt aangeraden om dieren te vaccineren die dicht op elkaar gehouden worden (zoals in een kennel, op een hondenshow of bij honden die naar een uitlaatservice gaan) en honden die in contact komen met honden van verschillende leeftijden en verschillende immuniteit, bijvoorbeeld honden die naar cursussen of trainingen gaan.

Para-influenza en Bordetella Bronchiseptica

Worden meestal samen in 1 vaccin gegeven.

Er bestaat een injectie-vaccin dat echter pas na een herhalingsenting (3 weken later) werkt. Het injectie-vaccin is een jaar werkzaam. Wij gebruiken meestal een neusdruppel-vaccin die al na 72 uur werkt tegen Bordetella Bronchiseptica. Dit vaccin hoeven we niet te herhalen na drie weken en geeft lokale immuniteit in de bovenste luchtwegen. De vaccinatie is een jaar werkzaam en dient dus elk jaar te worden herhaald. Voor de meeste pensions of kennels is de vaccinatie verplicht. Soms mogen honden op hondenscholen niet deelnemen aan de lessen alvorens ze hiervoor gevaccineerd zijn. Honden die zijn gevaccineerd, kunnen soms nog ziek worden, maar deze honden hebben meestal geen behandeling nodig. Ze worden dus veel minder ziek dan honden die niet gevaccineerd zijn.

Hondsdolheid of Rabiës:

Om de 3 jaar, eventuele vaccinatie. Bij reizen naar het buitenland verplicht.

Hondsdolheid is een fatale ziekte voor alle dieren en mensen die ermee besmet worden. Door strikte vaccinatie komt de ziekte in Nederland niet meer voor. Als uw hond naar het buitenland gaat, bent u VERPLICHT om uw hond te laten vaccineren tegen deze ziekte. Ook als u bijvoorbeeld een dagje naar België gaat. Honden die Nederland binnenkomen moeten gevaccineerd zijn tegen hondsdolheid. Import of export van pups is pas toegestaan vanaf een leeftijd van 15 weken. De pups mogen namelijk vanaf een leeftijd van 12 weken worden gevaccineerd en pas na drie weken werkt het vaccin en mogen ze naar het buitenland gaan.

Van de Reijtstraat 21
4814 NE Breda
Route
Ma t/m vr: 8:00 - 19:00 uur
Zaterdag: 8:00 - 12:00 uur

Ons team

Dierenkliniek Breda heeft een enthousiast team van dierenartsen en paraveterinairen voor u klaar staan. Zij zijn zeer toegewijd en ervaren op hun vakgebied. Bij Dierenkliniek in Breda staat de aandacht voor uw dier centraal.

Dierenkliniek Breda team

Wat vinden baasjes van onze kliniek?

Gemiddelde waardering: 4,7